עמוד הבית

מאמרים

Facebook

You Tube

Twitter

LinkedIn

Wikipedia

הפרעות שינה בילדים ומתבגרים

Samuele Cortese, Anna Ivaneko, Ujjwal Ramtekkar & Macro Angriman

מהדורה בעברית

תרגום: ד"ר רועי גלעד

עריכה: פרופ' פז תורן

משך שינה מומלץ בילדים ומתבגרים

גיל

שעות

ילודים (0-2 חודשים)

12-18

תינוקות (3-11 חודשים)

14-15

פעוטות (1-3 שנים)

12-14

גילאי הגן (3-5 שנים)

11-13

גילאי בית הספר היסודי (6-10 שנים)

10-11

נוער (10-17 שנים)

8.5-9.25

הליכה בזמן שינה - אמצעי בטיחות

הקפדה על אמצעי בטיחות בפרהסומניות של שנת NREM

באופן כללי, אמצעי הבטיחות צריכים להיות מותאמים באופן אישי לכל ילד ולכל מצב:

  • הימנעו לתת לילד ללכת לישון כאשר הוא מאוד עייף ונסו למנוע אינסומניה שכן מצבים אלה יכולים להחמיר הליכה בזמן שינה
  • במידת האפשר, רצוי כי חדר השינה יהיה ממוקם בקומת קרקע או קומת מרתף כדי למנוע נפילה בטעות מגובה
  • חלונות צריכים להיות מכוסים בווילונות כבדים בכדי להימנע מפגיעות של חתכים כתוצאה מהתנגשות בחלון בעת הליכה בזמן שינה
  • המיטה צריכה להיות מונמכת לגובה הרצפה בכדי למנוע נפילות
  • חלונות ודלתות חדר השינה צריכים להיות נעולים
  • ריהוט, כולל שידות, שולחנות וארונות צריכים להיות מוזזים מקצה המיטה
  • סכינים וכלי נשק פוטנציאליים אחרים צריכים להישמר באופן מאובטח
  • מפתחות הרכב צריכים להישמר במקום נעול בגדי למנוע גישה לנהיגה בעת הליכה בשינה

בכי מבוקר

ניסויים רנדומאליים הדגימו את היעילות לטווח קצר עד בינוני של התערבויות התנהגותיות בשינה בתינוקות (הידועים גם בשם "בכי מבוקר" או "ניחום מבוקר"). ניחום מבוקר הינה אסטרטגיה התנהגותית אשר נועדה להתמודד עם בעיות חוזרות של הירדמות או קימה בילדים צעירים. המטרה היא לסייע לילדים ללמוד כיצד להכניס את עצמם למצב של הירדמות ללא צורך בהאכלה על ידי ההורים, או ליטוף, או החזקתם על הידיים. בשיטה זו, ההורה מבצע בדיקות חפוזות של הילד תוך כדי הרגעה בעת שהילד לומד כיצד להגיע למצב של הירדמות.

היו חששות ששיטות אלה עשויות לגרום לילדים לנזק בהתפתחות הרגשית ובהמשך גם בבריאות המנטלית. במחקר בו התבצע מעקב של חמש שנים אחר ילדים עם בעיות שינה בגיל 7 חודשים, לא נתגלתה כל השפעה של שימוש בטכניקות התנהגותיות (שלילית או חיובית) על הילדים בהגיעם לגיל 6. המחברים הסיקו כי הורים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות יכולים להשתמש בטכניקות אלה בביטחון להפחתה של בעיות שינה קצרות עד בינוניות טווח בתינוקות, דבר אשר עשוי להפחית גם בשכיחות של דיכאון אימהי (Price et al, 2012).

כיצד ליישם ניחום/בכי מבוקר*

  • צרו שגרה קבועה של כניסה לשינה
  • כאשר מגיע הזמן לומר "לילה טוב", שימו את התינוק במיטתו וכסו אותו. דברו ו/או לטפו אותו עד אשר הוא משתתק, או במשך דקה אחת.
  • ברגע שתינוקכם השתתק, או לאחר דקה אחת, אמרו לו "לילה טוב" ועזבו את החדר. עזבו בטרם התינוק נרדם.
  • הישארו מחוץ לחדר השינה שלו ותנו לתינוקכם הזדמנות להירדם בעצמו. התעלמו מיללותיו.
  • אם תינוקכם מתחיל ממש לבכות, המתינו שפרק הזמן עליו החלטתם מראש (לדוגמה, 2 דקות) יחלוף, בטרם תכנסו שוב לחדרו.
  • השאירו את תינוקכם בחדרו למשך פרקי זמן מתארכים (לדוגמה, 2, 4, 6, 8 ו10 דקות, או 5, 10 ו15 דקות). קבעו את פרקי הזמן בין כניסה אחת למשניה בהתאם להערכתם לכמה זמן תוכלו להחזיק מעמד (במידה והוא בוכה).
  • לאחר שחלף פרק הזמן אשר הקצבתם לעצמכם, שובו בקצרה לחדרו של תינוקכם במידה והוא עדיין בוכה. דברו או לטפו אותו במשך דקה אחת, או המשיכו לדבר עמו או ללטפו עד אשר הוא שקט (כתלות בהעדפתכם). נסו להרגיעו מבלי להרימו, עד כמה שניתן.
  • שימו לב לחיתול שלו. אם הוא מלוכלך, החליפו לו אותו תחת אור מעומעם ומינימום של מהומה.
  • ברגע שהוא נרגע (או לאחר דקה אחת), אך לפני שהוא נרדם, עזבו את חדרו והמתינו את פרק הזמן המוקצב עד לכניסה מחודשת לחדרו. מה שאתם מנסים לעשות, הוא לתת לתינוקכם את האפשרות ללמוד להירדם בכוחות עצמו.
  • תהליך זה נמשך עד אשר תינוקכם נרדם בכוחות עצמו.
  • כאשר תינוקכם מתעורר במהלך הלילה, התנהלו באותה השגרה בדיוק.

נקודות חשובות בנושא "בכי מבוקר"

  • התהליך עשוי להימשך שלושה עד 14 ימים עד אשר נצפות תוצאות חיוביות.
  • השתמשו בשעון בכדי לקצוב את פרקי הזמן של המתנה עד כניסה לחדרו של תינוקכם – 4 דקות יכולות להרגיש כמו הרבה מאד זמן.
  • כבו את מוניטור התינוק בחדרו.
  • אל תמתינו מחוץ לחדרו של תינוקכם. גשו לחדר אחר והסיחו את דעתכם, אולי ע"י הכנת כוס תה או צפייה בטלוויזיה. גשו לבדוק את מצבו של תינוקכם רק כאשר חלף פרק הזמן הקצוב.
  • דברו קודם עם בן/בת זוגכם, בכדי לוודא מראש כי שניכם מסכימים עם ביצוע התוכנית. תאמו ביניכם איזה תפקיד ייטול כל אחד מכם (לדוגמה, סיוע בניהול פרקי הזמן הקצובים). שיקלו לקום לסירוגין מדי לילה, כל פעם בן זוג אחר.
  • הימנעו מביצוע של מחויבויות חשובות בימים הראשונים לאחר התחלת ביצוע "בכי מבוקר". אתם צריכים להיות מסוגלים לעבור את התהליך ללא ביצוע של שינויים משמעותיים בשגרת החיים של תינוקכם.
  • זכרו לעזוב את חדרו של תינוקכם לפני שהוא נרדם.

*הופק מתוך Raising Children Network