הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז - פז תורן

Tais S Moriyama,  Aline J M Cho, Rachel E Verin, Joaquín Fuentes & Guilherme V Polanczyk

מהדורה בעברית

תרגום: מריאלה מושבה, דורון אמסלם

עריכה: פז תורן

להפרעת קשיי קשב – היפראקטיביות deficit hyperactivity disorder-“attention DSM-III-R and DSM-IV)).

אפידמיולוגיה

קיימים הבדלים בשכיחות הפרעת קשב וריכוז בהתאם לקריטריונים בהם משתמשים לצורך מתן האבחנה. בסקירה שפורסמה לאחרונה, שכללה 102 מחקרים ממקומות שונים ברחבי העולם, נמצא ששכיחות הפרעת קשב וריכוז בילדים ומתבגרים עד גיל 18 עומדת על 5%, כאשר בקרב ילדים השכיחות היא 6% , ובקרב מתבגרים השכיחות היא 3% (Polanczyk et al, 2007). למרות ההערכות השונות, אין עדות לשוני בשכיחות ההפרעה בין התרבויות השונות. מחקרים רבים מראים שההפרעה שכיחה יותר בקרב גברים למול נשים, עובדה המחוזקת היטב גם בהסתכלות הקלינית.

אטיולוגיה וגורמי סיכון

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה משפחתית עם גורם גנטי משמעותי. התורשתיות (מוגדרת כתרומה היחסית של הגורמים הגנטיים לשונות הפנוטיפית באוכלוסייה) של הפרעת קשב וריכוז היא בין הגבוהות בקרב המחלות הפסיכיאטריות,  ומוערכת ב-76% (Faraone et al, 2005). אולם, גורמים גנטיים לבדם אינם מסבירים את ההיארעות של ההפרעה. האטיולוגיה של ההפרעה הינה מורכבת, כאשר גורמים סביבתיים, תורשתיים וביולוגים מהווים גורמי סיכון. 

מספר גנים הוצעו כקשורים להפרעת קשב וריכוז, ביניהם גנים הקשורים למערכת הקטכולאמינים. למרות זאת, נראה כי כל גן מעלה רק במעט את הסיכון להתפתחות ההפרעה (Faraone et al, 2005).  בנוסף, במחקרים genome-wide association studies,, שהם מחקרים אשר סורקים את הגנום כולו ללא היפותזה מקדימה,  לא הוספו פילומורפיזמים חדשים לידע הקיים (Neale et al, 2010.

הפער שנוצר בין אחוזי התורשתיות הגבוהים לבין התוצאות השליליות שהניבו מחקרים אלה עודדו מחקר שמטרתו למצוא בסיס אטיולוגי אחר. אפשרות אחת שהוצעה היא שההפרעה הינה תוצר של שילוב בין גורמים תורשתיים וסביבתיים Nigg et al, 2010)). למעשה, נמצא קשר גנטי- סביבתי בין חשיפה תוך רחמית לעישון, לבין ווריאציות של הגנים DAT1 ו DAT4 (Nigg et al, 2010).

מהדורה בעברית – תרגום: מריאלה מושבה, דורון אמסלם

עריכהפז תורן

לקריאת הפרק המלא על הפרעות קשב וריכוז בתרגום מריאלה מושבה ודורון אמסלם ובעריכת פז תורן לחץ כאן

http://iacapap.org/wp-content/uploads/D.1-ADHD-Hebrew-2017.pdf

עמוד הבית

מאמרים

Facebook

You Tube

Twitter

LinkedIn

Wikipedia

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *